El Camino zarándokút - egy magyar zarándok útjai

Andrea az El Caminón

Hasznos tanácsok az El Caminóra

Hasznos tippek, fontos tudnivalók, praktikus tanácsok az útra

2015. szeptember 20. - Andrea az El Caminón

A hátizsák súlya, túrabot a fedélzeten vagy poggyászban, vonatjegy rendelés, zarándok biztosítás, csomagmegőrző és még sok hasznos tudnivaló egy csokorban

2011. szeptember-októberben jártam meg először az El Camino Francést, vagyis a Francia utat, 2015. augusztus-szeptemberben a Camino Portugués, azaz a Portugál út rövidebb szakaszát Portótól Santiago de Composteláig, 2016. júniusban ismét a Francia út következett, majd 2018. szeptemberben újra a Portugál Út, de most Tomartól Santiagóig Azóta néhány új hasznos információ került elém, illetve némelyik alap tudnivalót nem árt újra és újra elismételni. Ezekből állítottam össze egy kis csokrot, fogadjátok szeretettel!

finisterra_zarandok_szobor.JPG

A hátizsák súlya

Általánosan elfogadott és javasolt ökölszabály, hogy a hátizsák súlya a testsúlyod 10 %-a alatt legyen. Hölgyek hátrányban! Ezek alapján egy kb. 60 kg súlyú peregrina, azaz zarándoknő mindössze 6 kilós hátizsákkal, míg egy kb. 90 kg súlyú peregrino, azaz férfi zarándok 9 kg-os hátizsákkal indulhatna útnak. Micsoda igazságtalanság! :-) Pedig nem is olyan ördöngös dolog összepakolni egy 6 kiló körüli zsákot, de nagyon fontos odafigyelni arra, hogy csak a valóban szükséges holmikat vigyük magunkkal. Én elég kis zsákot raktam össze, de még így is repült belőle néhány felesleg az első nap. A 2 db műanyag tányér, a műanyag poharak és a nagy tekercs WC papír csak útban voltak és helyet foglaltak, így az első alberguében otthagytam őket, a fürdőruha pedig szintén felesleges volt, de attól nem volt szívem megszabadulni. A legfontosabb, hogy a vásárlásnál kerüljük a pamut ruhaneműket, mert azok súlyosabbak és nehezebben száradnak. Ha csak lehet, a könnyű, technikai felszereléseket részesítsük előnyben. A részletes felszerelés lista itt található: Felszerelés, ruházat

A hátizsák súlya az egész utad minőségét befolyásolhatja. Hidd el, sokkal könnyebb egy 7-8 kilós zsákkal gyalogolni, mint egy 10-12, netán még ennél is nagyobb súlyúval. Ha túl nagy teher nyomja a válladat, szinte biztos, hogy lesznek egészségügyi problémáid. Jobb esetben csak a lábad fog fájni a nagy terheléstől, de esetleg a hátad, derekad, vállad is is bedurranhat. Arról nem is beszélve, hogy a fájdalmak miatt nem tudsz majd kellőképp befelé figyelni, nem tudsz elmerülni az út lényegében. Nem elég itthon néhány kilométeren keresztül cipelni próbaképp a túlsúlyos zsákot és elégedetten megállapítani, hogy menni fog ez, mert odakinn 20-30 kilométeren keresztül kell majd cipelned hegyre föl és hegyről le, nap mint nap. Hallgass rám, nem fogod megbánni! Nőtársaimnak: felesleges a sok kencefice! Elég az arckrém, tusfürdő, testápoló, dezodor, fogkrém, naptej (már ez is túl soknak tűnik), de ezekből is a legkisebb kiszerelésben. Ha elfogy, kint is lehet pótolni, de addig se cipelj feleslegesen egyetlen grammot sem! 

hatizsak_el_camino.jpg

Kézipoggyász vagy feladott csomag?

A hátizsák súlya döntő mértékben befolyásolja azt is, hogy a repülőgépre kézipoggyászként vagy feladott csomagként viheted-e  fel a hátizsákodat. 10 kg alatt - légitársaságonként eltérő mérettel és díjjal - kézipoggyászként viheted fel. Ebben az esetben ügyelj arra, hogy a folyékony vagy krém állagú tisztálkodószerek egyenként max. 100 ml kiszerelésűek legyenek. A biztonsági ellenőrzésnél ezeket egy külön nylon zacskóban kell beletenni az átvilágító tálcába. Én a manikűrollómat is beletettem ebbe a műanyag zacskóba, mert nem voltam biztos abban, hogy felvihetem, de minden probléma nélkül átengedték. Ha kést vagy nagyobb ollót vinnél, akkor azt már nem fogják kézipoggyászban felengedni. Érdemes indulás előtt tüzetesebben átnézni a repülőtér biztonsági szabályzatát, ahol részletesen leírják a fedélzetre felvihető holmik, illetve a tiltott dolgok listáját. Fontos hangsúlyoznom, hogy ne az adott légitársaság (pl. Ryanair vagy Wizzair) csomagszabályzatát olvassátok elsősorban, mert a biztonsági ellenőrzést nem ők végzik, hanem a repülőtér biztonsági szolgálata. Értelemszerűen, ha Budapestről indulsz, akkor a Liszt Ferenc repülőtér utasbiztonsági ellenőrzés leírását érdemes böngészni és az abban foglaltaknak megfelelően összeállítani a poggyászokat. Ha áthaladtál már a biztonsági kapukon, akkor a légitársaság már nem fog turkálni a csomagodban, erre egyszerűen nincs ideje meg értelme sem lenne, hiszen már ellenőrzött utas vagy. Talán csak azért érdemes mégis rápillantani a légitársaság csomagokkal kapcsolatos szabályzataira és díjtáblázatára is, mert bizonyos esetekben még a kézipoggyászokat is bepakoltatják a gép gyomrába, szóval nem árt erre is felkészülni. Összefoglalva véleményem szerint az El Caminóra elegendő a kézipoggyász, nekem semmi sem indokolta volna, hogy feladott csomagként plusz pénzt fizessek érte. Hacsak nem a túrabot? De lássuk csak, mi a helyzet túrabot esetén.

Túrabotot a fedélzetre vagy feladott poggyászként?

Én magam is bizonytalan voltam ebben a kérdésben, de őszintén szólva luxusnak tartottam volna, hogy csak a túrabot miatt fizessek 10.000 Ft körüli összeget csomagfeladásért. Megnéztem a reptéri biztonsági leírást és 2015-ben még azt találtam, hogy egy pár bot a fedélzetre felvihető, ha azt az utas egészsége indokolja. Úgy döntöttem, hogy márpedig nekem indokolt és kész, így tehát az összecsukott teleszkópos botomat is betettem az átvilágító tálcába a Liszt Ferenc reptéren, ahol minden további nélkül átengedték. A Wizzair utaskísérői sem szóltak érte, így tehát az odaút már rendben volt. Hazafelé Santiagóban ugyanígy jártam el, de ott a biztonságiak visszaküldtek a check in pulthoz, hogy adjam fel csomagként. Megnyugtattak azonban, hogy ez free, azaz díjmentes szolgáltatás. Így is volt, a csomagfelvevő hölgy rátett egy bilétát a botomra, egy másikat pedig a boarding passra, és nem kellett fizetnem egy centet sem. Madridban láttam, hogy az enyémen kívül még legalább 5 pár túrabot jött ki a csomagos futószalagról. Hazafelé az esti géppel jöttem Madridból, így újra át kellett esnem a biztonsági ellenőrzésen. Megint volt bennem tehát, egy kis drukk, de a madridi repülőtéri biztonsági ellenőrzésen is simán átengedték és a Wizzair stewardesek sem kifogásolták a túrabotom fedélzetre vitelét. 2015. szeptemberében ez így még volt, de 2018-ban már nem találtam botokra vonatkozó semmilyen utalást a biztonsági ellenőrzés leírásánál. Indulás előtt ezért érdemes alaposan tájékozódni a repterek előírásairól és a légitársaság honlapján is, nehogy aztán engem szidjatok. :-) Ha ketten vagy többen utaztok, akkor pedig azt javasolnám, hogy legalább az egyik hátizsákot feladott poggyászként küldjétek fel a gépre és ahhoz kellene hozzáerősíteni a tútabotokat, majd körbefóliázni és a költségeken osztozni. Így még mindig többet lehet spórolni, mintha mindegyik zsákért külön-külön fizetnétek. Ez persze csak akkor kivitelezhető, ha a fedélzetre felvinni kívánt hátizsák mérete nem haladja meg a kézipoggyászként felvihető csomag méret határait.

Lisszabon, Portó pályaudvar

Ha Lisszabonból Portóba szeretnél vonattal utazni, akkor ezen az oldalon ajánlom a vonatjegyet megvenni: https://www.cp.pt/passageiros/en/ Érdemes a special offer árakat választani, mert ezek többnyire félárú jegyek, azonban nem visszatéríthetők útlemondás esetén sem. Én például 15 euróért vettem a jegyem. Lisszabonban a Santa Apolonia állomást célszerű választani, mert ez a végállomás, Porto felé innen indulnak a vonatok. Ha véletlen az Oriente állomásra vetted meg a jegyed, az sem gond, nyugodtan felszállhatsz vele az Apolónián is. Azért jobb a végállomáson felszállni, mert itt még kényelmesen fel tudod pakolni a csomagodat, könnyen megtalálod a kocsi számot, a későbbi megállókra viszont eléggé zsúfolt lesz a vonat és szaladgálhatsz az állomáson a megfelelő kocsit keresve. Portón a Campanha a végállomás, ezt célszerű kiválasztanod a listából.

Internet café Santiagóban

Santiagóban szinte minden bárban, vendéglőben van wifi, de ha jobban szereted a monitort és szeretnéd kinyomtatni a beszállókártyád, netán ott vennéd meg a hazaútra a repjegyedet, akkor itt találsz egy fizetős internet kávézót. Cím: Rúa da Senra, a térképen nyíllal jelöltem. 1 óra 1 euró. De mondok jobbat.

santiago_de_compostela_terkep.jpg

Pilgrim House Santiagóban

Néhány éve nyílt a katedrális közelében az önkéntesek és szociális munkások által működtetett Pilgrim House, ahová nyugodtan térj be, ha csak megpihenni szeretnél, de akár a boarding passodat is kinyomtathatod. Van mosógép, kimoshatod a ruháid, ihatsz egy jó kávét, olvasgathatsz vagy nyugodt körülmények között írogathatod a naplódat. Ha bármilyen információra van szükséged az El Caminóval kapcsolatban, itt nyugodtan kérdezhetsz. Cím: Rúa Nuovo (Rúa Nova) 19. (A térképen a 23-as szám közelében.) Személyesen jártam itt, az infók tehát saját tapasztalatból származnak, de a honlapjukon is megtekinthetők. Pilgrim House Ja, és mindez persze ingyenesen! Ne keverd azonban össze a zarándokirodával, ahol a compostelát állítják ki, az a katedrálistól az ellenkező irányban van. A Pilgrim House szerdán és vasárnap zárva tart, a pontos nyitvatartás a honlapon.

pilgrim_house_in_santiago_de_compostela.JPG

Csomagmegőrzés a postán, Santiago

Ha mégsem a Pilgrim House-ban hagynád a hátizsákodat amíg a katedrálisban elmész a misére - a katedrálisba ugyanis nem lehet hátizsákkal bemenni - akkor javaslom, hogy a postán add le a zsákodat megőrzésre. 2 (vagy néhány) euróért beadhatod és könnyedén mászkálhatsz a városban, amíg elfoglalod a szállásodat. Egy biztonsági berendezésen átvilágítják, mint a reptéren, de más tortúra nincs vele. Láttam bicikliket is beadni. Figyelem, az új főposta címe megváltozott! 2016-tól már az új zarándokiroda mellett, a Rúa das Carretas végén található. Könnyű megtalálni, mert ahogy besétálsz a katedrális előtti térre - a Francia útról érkezők szemszögéből - nem kell balra fordulnod a katedrálishoz (bár ezt úgysem tudod majd megállni... :-) ), hanem menj egyenesen tovább és majd a teret elhagyva jobb kéz felől lesz az az utca, ahol a posta és a zarándokiroda is található.

19_el_camino_santiago_posta.jpg

Biztosítás

A nemzetközi egészségbiztosítási kártya ingyenesen kiváltható a Kormányablakoknál, ezt feltétlen javaslom indulás előtt igényelni. Emellett azonban nem árt, ha valamilyen utasbiztosítást is kötünk, ami baj, betegség esetén anyagi biztonságot is nyújthat. Amikor készülődtem az útra, azt gondoltam, hogy a legkézenfekvőbb megoldás a biztositas.hu weboldal, ahol több biztosító ajánlatát lehet összehasonlítani. Sajnos itt elég drága biztosításokat találtam, így tovább kutakodtam és ráleltem a netrisk.hu oldalra, ahol már sokkal szélesebb kínálatot találtam. Itt fedeztem fel egy kimondottan zarándokoknak szóló biztosítást a MAPFRE biztosítótól. Ez a biztosító akkor is fizet, ha betelt zarándokszállás miatt kénytelen vagy hotelben megszállni, ekkor a különbözetet megtéríti. Azért a részleteket érdemes alaposan mérlegelni. 

Ágyi poloska

Ez a téma sok útra készülődő zarándokot érdekel, ezért ennek egy külön posztot szenteltem, ITT található.

Ha van kérdésetek, tegyétek fel nyugodtan, igyekszem mielőbb válaszolni. 

A bejegyzés trackback címe:

https://mundicamino.blog.hu/api/trackback/id/tr307785926

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Réka Rácz 2015.09.20. 21:32:27

Szia, már nagyon vártam az írásod :)
Millió kérdésem lenne, elsőként a hátizsákoddal kapcs. Hasonlót vettem, bár űrtartalomra nagyobbat, de ha jól láttam, a paraméterek majdnem megegyeznek a tiéddel:
www.decathlon.co.hu/forclaz-50-hatizsak-id_8301014.html
A 10kg-ban benne fogok maradni, ha összejön az út, de a zsák méretre nem nagy? Mert valami 50 valahány centit írnak a reptéri jegynél a kézipoggyászra, de annál a tiéd is nagyobb, nem? Vagy inkább a súly a mérvadó, a magasság annyira nem?
(Repültem már többször, de csak kisméretű hátizsákkal, azzal nem volt gond).
Úúúú de jó, hogy írtál a túrabotról is, köszi :))

Andrea az El Caminón · https://mundicamino.blog.hu/ 2015.09.20. 22:26:38

@Réka Rácz:
Szia! Az én hátizsákom 38 literes és éppen belefér az 55-56 cm-es méretkorlátba. Én is sokat repültem az elmúlt pár évben és azt tapasztaltam, hogy csak a láthatóan túlméretes csomagokat rakatták be az ellenőrző keretbe. A botom hosszabb volt, 65 cm-es, de azt nem tettem be a hátizsákba, hanem a kezemben fogtam. A botnál egyébként az volt a B terv, hogy a fiam várt a reptéren egy 20 percet, amíg átmentem a biztonsági ellenőrzésen, mert ha nem engedték volna felvinni, akkor kivittem volna neki, hogy vigye haza. Szerencsére erre nem került sor.
A súlynál ne a 10 kilót célozd meg, az nagyon sok, mert még vizet is kell majd magaddal cipelned, néha egy kis kaját is és ez mind hozzájön még a súlyhoz.

Réka Rácz 2015.09.20. 23:19:09

Akkor csúnyán benéztem.
Mikor először olvastam a blogod, rákerestem a zsákodra ár és név alapján, ami nagyjából azoknak megfelel, az akkora majdnem, mint az enyém. Bocsi :)
Úgy terveztem, 5-10 centit összelapítok rajta a reptéren, úgysem lesz tele... Meg a bot... azt gondoltam, ha felvihetem, akkor a zsákra erősítem, egy kisebbről nagyon lelógna, annak min. ekkora méret kell.
Hát akkor ez fizetős lesz :((
Akkor még átgondolom, visszavigyem-e, vagy fizetek a plusz kényelemért, vagy kockáztatok (erre hajlok leginkább).
Bár ha mennék idén, októberi indulás lenne, akkor már úgyis több holmi kéne...
Ez nagyon nem egyszerű.. auuu.

Peetee 2015.09.21. 13:28:19

Csak jótanács, hogy a MAPFRE biztosítóval érdemes vigyázni, nekem 1,5éves túrtúra lett egy vakbélgyulladás miatt elmaradt utazás miatt a szállás kötbér-igénye, pedig elég egyértelmű helyzet: Vakbél, műtét, kórház, orvosi papírok, elutazni nem tudok. Ennek ellenére is a reális kötbér 40%át fizették ki, perelhettem volna őket a többiért, ha akarom...

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2015.09.21. 15:59:09

egy jótanácsot adhatok
nem kell odamenni..
osztjónapot

miért is?
űberkamu tömegturizmus a spiritualitás leghalványabb maradékával sem rendelkező műmájerkedés...

Đilya 2015.09.21. 17:50:48

LOL, kíváncsi vagyok, hogy Filtol járt-e már ilyen utat és tapasztalatból beszél-e? XDDD
Rólam csak annyit, hogy a 10m szikla tetején fél óra állás és agytröszt, hogy miért nem enged a lábam, mindez a leugrás előtt sztem felér 2 nap caminóval. Mindkettőt tapasztaltam. ;)
Na meg azt is, hogy anno direkt a Forclaz 22 hátizsákot vittem, hogy véletlenül se tudjam fölösleges cuccal teletömni és ez jó döntés volt, magamat ismerve. Sajnos már Dechatlon nem árulja itthon, de talán használtan még be lehet szerezni. www.decathlon.co.uk/forclaz-22-air-day-travel-backpack-black-id_8207908.html
Így is 10-13 kg-al sétálgattam étel és italmennyiségtől függően, volt, hogy 58 km-t egy nap, de ezt nem ajánlom senkinek. ;)
A víz tényleg hozzá jön a súlyhoz. Erre érdemes figyelni. Ajánlom, hogy legalább 2 liternyi folyadékot tudjatok szállítani, de erre bőven tökéletes 4 db jobbminőségű félliteres ásványvizes üveg, aminek meg van az az előnye is, hogy össze lehet nyomni ha üres, így nem foglal helyet. Előfordulhat szakasz, ahol 17km-en át nincs semmi!
Ami gyógyszereket illeti, magnézium az izomfájdalmakra, allergiásoknak kalcium, esetleg széntabletta (nekem nem kellett, de másnak jól jött h volt nálam) és személyes kedvenc a por alakú c-vitamin, ami tökéletes limonádét varázsolt egy üveg vízből.
Vízhólyag elkerülhetetlen, de minimálissá tehető ha csak túrazoknit viszel, aminek a lényege, hogy nem dörzsöli a lábad. Cipő: mindenkinek más a tapasztalata, nekem a közepes minőségű vízhatlan magas szárú túracipő must have-nek bizonyult, csakúgy, mint a kedvenc váltó cipőm, ami egy ultrakönnyű Scatchers futócipő volt. Azóta is a kedvencem. :)
Mindenkinek aki elindul, szívből kívánom hogy elérje célját.
A Portugálos útra pedig nagyon kíváncsi vagyok! Kérlek, ne tartsd vissza sokáig az infót! ;) Legjobbakat!

Burgermeister 2015.09.21. 18:21:41

KÉK túra...mondom kék túra!!! Hagggyátok már ezt az elkaminyót a fenébe!!

Sequoyah 2015.09.21. 19:14:16

Ha mar a turaholmit igy kiveseztuk, erdemes lenne azt osszeirni, hogy mi az amit folosleges vinni, inkabb ott kell megvenni.
.
Pl turabottal lehet kar volt szenvedni a repulon, ha ott is meg lehet venni, nem egy draga cucc.
De elsosorban napi dolgokrol van szo.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2015.09.21. 20:50:55

@Đilya: Tizenev sziklamaszas...es barlangban csuszkalas a Tátrától a francia maszohelyekig
Gerecse 50 kinizsi 100 többször
Nem is ez alenyeg hanem a tulhajpolt modorosság ezzel. A caminyo ízével.mintha lenne idejük végigmenni..eleve kezdik itt.ha nem megy vegig akkor minek?

Andrea az El Caminón · https://mundicamino.blog.hu/ 2015.09.21. 23:29:33

@FILTOL:
Überjótanácsod nélkül mivé is lennénk, mi műmájerek? Úgy tűnik azért az inger küszöbödet átlépte ez a poszt, ha reagáltál rá.

Andrea az El Caminón · https://mundicamino.blog.hu/ 2015.09.21. 23:35:20

@Burgermeister:
Kinek a Kék túra, kinek az El Camino, ... vagy mindkettő. Nincs egyetlen igazság, a döntés szabad, mint ahogy a vélemény is.

Phteven 2015.09.22. 00:04:47

@Andrea2: Valahogy én is csak a túrát látom ebben az El Caminoban. Mostanában valahogy divatja lett itt bohóckodni. Szerintem Filtol kolléga erre akart rávilágítani, csak kicsit nyersen fogalmazott. ;-)

Réka Rácz 2015.09.22. 00:34:10

@Phteven: Ha ez megnyugtat, én is túraszemmel tekintem. Kihívás lesz - magammal szemben. Pont.
Bohóckodás.. hát, aki valami könyv vagy film miatt indul el kizárólag, mert azokban a főszereplő megvilágosodott, az valóban bohóckodik.
A Caminoról még a kommunizmus alatt hallottam először, amikor a Balatoni nyaralás volt az elérhető csúcs, a sziklamászás sem volt divat akkoriban, akkor az is bohóckodás. Ennyi erővel..
A nyers meg megmondta bárkinek a tuti frankót? Mert kb akit ez érdekel, azok úgyis átnéznek rajta. Vagy csak több olvasóra gyúr az illető :D tökmindegy.

Andrea következő írásait pedig sokan várjuk, rendkívül jó tippeket ad, olvasmányos és informatív, a trollkodásnak meg semmi értelme.

Réka Rácz 2015.09.22. 00:35:45

@Réka Rácz:
*jav: balatoni, ejnye, öregszem :D
süti beállítások módosítása