A múlt héten megkezdte személyforgalmi szolgálatát a svéd cégtől bérelt, amerikai motorral Németországban gyártott, majd Dániában használt dízelmozdonyok első példánya. A vasútbarátok számára ez nagy esemény, egyrészt hogy végre van valami új fotótéma, másrészt hogy ki tud olyan becenevet adni neki, ami ráragad :) A virtuális versenyben egyelőre a szerény nyomott véleményem szerint nem túl fantáziadús "Viking" versenyzik egy csomó - ismét csak szerény véleményem szerint - erőltetett megoldással, úgyhogy úgy döntöttem, ilyet én is tudok, ennek köszönhető a bejegyzés címe. Persze ha komolyan kérdeznének, azt mondanám, hogy nem kell neki becenév legyen a gyártó után egyszerűen "Henschel" - a Nohabokat se Svédasztalnak vagy Surströmmingnek nevezték el, hanem a gyártó nevét használták...
Ahogy pár hónapja elmentem megnézni az első francia bér-villanymozdonyt, úgy ezt a németamerikaidánsvéd csodát is le akartam kapni. Kicsit nehezítette a dolgot, hogy Balatonfüred és Tapolca közt dolgozott, ami cseppet messzebb van, mint Kelenföld, de azért csak eljutottam Révfülöpre, ahol aztán a peronon állva vártam rá. A minimalista formaterv ellenére egész jól nézett ki, ahogy az áramvonalas kék tégla kigurult az ívből! Ahogy látható, mögötte ott lobogott vésztartaléknak egy remot Csörgő.
Le kell szögezni, hogy ez nem egy kis gép, se méretre, se teljesítményre. Hattengelyes, 3300 lóerős, és arra tervezték, hogy akár 175 km/h-val húzza vonatát, ami itthon még a villanymozdonyok nagy részének is sok lenne, tehát minden szempontból komolyabb szerkezet, mint a Csörgő. Utóbbi fő vonzereje annak idején az volt, hogy el tudta villamos energiával látni a mögé csatolt kocsikat, ellentétben a Nohabbal (és a Púpossal), aminek gőzkazánja volt, vagy a Szergejjel, aminek semmilyen fűtőberendezése sem volt. A tapasztalat mára az lett, hogy a mozdony - némi barokkos túlzással - vagy vontat, vagy a klímának termel áramot. És tegyük hozzá, hogy szerencsétlenek a főgépcsoport hatásfokától függetlenül esnek-kelnek, főleg nyáron. És nem csak itt, mert északkeletről is lehetett problémákról hallani. Namármost erre kellene megoldást jelentenie ennek a masinának. Persze a nagysága (tömege, tengelyterhelése) miatt sok másod- és sokadrangú vonalra be se teheti a lábát, úgyhogy oda valami mást kell találni.
Az igazi megoldás biztosan vadiúj mozdonyok vásárlása lenne, de addig is kell valaminek járnia, szóval örülnék, ha beválnának ezek a masinák. Túlságosan válogatósak nem lehetünk, mert nem túl nagy a second hand piac! És itt kérnék meg mindenkit, hogy hagyja ki a politikai megjegyzéseket a kommentekből, én csak egységsugarú közlekedésmániásként örvendezek ennek a nagy darab vasnak!
Az egyik forgóváz a gyártók tábláival. A "BBC" itt természtesen nem az angol állami médiaszolgáltatót jelenti, hanem egy svájci céget (vagy annak valamelyik érdekeltségét). Érdekes, hogy laikusként a forgóvázat egyszerre látom egyszerűnek (mintha egy nagy I-gerendára lenne minden rászerelve) és bonyolultnak. Ahogy említettem, a motor amerikai, de a mozdony sokkal korszerűbb, mint a hasonló, de régebbi motorral épült Nohabok, úgyhogy nem csak arról van szó, hogy más a kasztnijuk.
Természetesen videóztam is. Nem igazán hallottam a motort menet közben, szerintem ez a szerelvény kevés volt ahhoz, hogy rendesen üvölteni kezdjen. Majd nyáron, amikor nyolckocsis vonatokat kell vinnie, amiből három klímás! Viszont alaphangon is szépen röfög. A fülsüketítő kürt mellett pedig van egy kis autódudája is: szerintem aranyos, amikor egy ekkora böszme nagy gép hirtelen azt mondja, hogy "bipp bipp" :)