- 1. nap: Utazás - Párizs - Saint Jean Pied de Port

El Camino de Santiago zarándokút - 2011. szeptember 7.

2011. október 20. - Andrea az El Caminón

Egy átvirrasztott párizsi éjszaka után nem voltunk elájulva a TGV-től, de Bayonne után megenyhültünk és a francia táj is jelest kapott.

Kb. éjjel 11 körül értünk a Montparnasse pályaudvarra, ahol az éjszaka nagy részét terveztük eltölteni. A méregdrága párizsi szállások egyáltalán nem jöhettek szóba, így bevackoltuk magunkat a már majdnem üres pályaudvar belső, zárt várótermébe, amit műbúzás váróteremnek neveztünk a dekoráció miatt. :-) Volt itt kávéautomata és mosdó, tehát teljes komfortérzettel néztünk az éjszaka elé.

parizs montparnasse palyaudvar varoterem.jpgA toilette 0,50 € volt és már meg sem lepődtem, amikor ismét a férfi WC-be invitált a fekete WC-s néni. Amikor kijöttünk a mosdóból, akkor bonjour-t is és bonsoir-t is köszöntünk (biztos, ami biztos), aminek nagyon örült a wécés néni és mosolygott ránk. Érdekes, az előítéletek hogy leomlanak egy-egy mosoly és kedves szó után... A hölgy fekete volt, francia és wécés néni, mégis úgy örült nekünk, mert kedvesen igyekeztünk neki köszönni a saját nyelvén.

A váróteremben találtam egy egészen szokatlan dolgot, ami számunkra itthon elképzelhetetlennek tűnik. Először is minden asztal mellett 220 V-os konnektor várta a laptopokat és mobiltelefonokat feltöltésre (az enyémre már éppen ráfért)...,

parizs montparnasse palyaudvar konnektor.jpg

...másodszor pedig könyvespolc is volt a váróteremben! Na jó, igaz, hogy csak francia könyvekkel, de mégis, ott volt egy csomó könyv és senki nem vitte el onnan őket!

parizs montparnasse palyaudvar konyvek.jpg

Kényelmesen elhelyezkedtünk, lazítottunk, megpróbáltunk pihenni. Hasznos dolgokkal foglaltam el magam, úgymint Bori védőangyalkáját felkötöttem a kis táskám oldalára, a másik felére pedig Erika nemzeti színű szalagja került fel.

vedoangyalka a taskan.jpg

Többször bejött egy kerekesszékkel közlekedő férfi, aki angolul figyelmeztetett minket, hogy nagyon veszélyes kimenni az állomásról az éjszakába, menjünk inkább étterembe vagy kávézóba. Nem tudtuk mire vélni a dolgot, hiszen nem akartunk mi kimenni sehova, mindenesetre a pénzünket biztosabb helyre tettük.

Fél 1-kor jött egy nagydarab fekete biztonsági őr, aki elkezdte bezárni az ajtókat, majd nekünk is szólt, hogy el kell hagynunk a várótermet éjszakára. Udvarias volt és amikor megkérdeztük, hogy Párizsban hova lehet éjjel 1-kor menni, akkor elirányított minket a kávézók felé. Elindultunk éjszakai kávézóportyánkra, ami nem is volt olyan egyszerű, mert nagyon sok hely nyitva volt még, nehezen tudtunk választani. Egyáltalán nem tűnt félelmetesnek a párizsi éjszaka, nagyon pezsgett még az élet a pályaudvar környékén is. Egymást követték a nyitva lévő bárok és éttermek, majd kiválasztottuk az AU BAROUDEUR nevű kávézót, ahol egy-egy cappuccino mellett eltöltöttük az éjszaka nagy részét. Jó drága volt, egy csésze 4,80 €, de még mindig olcsóbb, mint a szálloda. Dög unalmas volt ott ücsörögni, Kriszti el is aludt, de rászóltak, hogy keljen fel az asztalról én pedig írogattam a naplómat. Unalmamban még lefotóztam a tigrist a falon, ami egyfolytában szuggerált. :-)

parizs au baroudeur bar tigris.jpg

Hajnal 4-kor elhagytuk a kávézót és visszamentünk a Montparnasse-ra, amit fél 5-kor nyitottak meg. Sajnos a kedvenc műbúzás várótermünket még nem nyitották ki, így a külső tömeg-váróterembe ültünk le, de ez is kulturált volt. Már elég sokan gyűltünk össze és kb. negyed óra múlva mindenki aludt. Kivéve engem. A legkülönfélébb pózokban tudtak aludni az indulásra váró, fáradt utasok, de nekem nem nagyon sikerült. Talán később egy fél órára elbóbiskoltam valahogy, de akkor meg egy magas fekete biztonsági őr felébresztett, mert mindenkitől elkérték a jegyét és csak az maradhatott, akinek érvényes volt.  Később megjelent a másik nagydarab fekete biztonsági őr is, aki éjjel megmutatta az utat a kávézó felé, úgy üdvözölt minket, mintha régi ismerősei lennénk! Tök ari volt!

Fél 7 után lehetett beszállni a TGV-be. A jegyellenőrzés nagyon egyszerű volt, még a peronon lehúzták a kinyomtatott jegy vonalkódját és már szállhattunk is fel a gyorsvasútra. Amúgy a TGV-től nem voltam elájulva, mert valahogy többet vártam tőle. Biztosan gyorsan ment, mert 5 óra alatt tett meg 800 km-t, de igazán a sebességet nem éreztük. Persze lehet, hogy ez az erénye a vasútnak, nem tudom, mindenesetre tény, hogy egyáltalán nem rázkódott, nagyon halkan siklott a vonat, ugyanakkor az ülések nem voltak túlságosan nagyra méretezve, szerintem szűkebb volt, mint a mi InterCitynk. Lehet, hogy igazságtalan voltam a TGV-vel, mert az unalmas tájat is a vasút számlájára írtam, de hát éppen azért akartam a nappali vonattal menni, hogy gyönyörködjek a csodás francia tájban. Nahát ez nem sikerült, mert unalmas, sík vidéken keresztül jöttünk. Egyébként a jegyfoglalásnál 3 különböző kocsiból lehetett választani: csendes kocsi, társalgós kocsi és bulis kocsi. A csendes kocsiban külön felhívták a figyelmet, hogy még telefonálni sem lehet, de beszélgetni sem. Mi ezt választottuk, hogy legalább itt tudjunk aludni. Itt sem sikerült túl sokat. A vonatjegy elővételben 19 € volt. Ha most foglalnék jegyet, akkor valószínűleg az éjszakai vonatot választanám.

TGV gyorsvasut belulrol.jpg

A képen Kriszti próbálja meg lábait kényelembe helyezni.

sncf tgv francia gyors vonat.jpg
12.10-kor megérkeztünk Bayonne-ba. Rögtön egy hatalmas folyónál találtuk magunkat és elindultunk egy kis városnézésre, mivel a másik vonat csak délután 15.00 órakor indult. A rövid program a következő volt: séta a hídon, csövesek bohóckodtak nekünk, a híd közepén gatyaszár le, először furcsa volt kicsit, tovább séta, majd egy parkban padon fekve elalvás. :-)

bayonne park.jpg

Fél 3-kor visszaindultunk a pályaudvarra, ahova hamarosan megérkezett a szupi kisvonat. Rövid jegykezelési oda-visszaszaladgálás után felszálltunk a vonatra, amely már gyönyörű tájakon, hegyek völgyek között vitt bennünket az El Camino kiindulópontjához.

utazas saint jean pied de portba vonattal.jpg

Fél 5-kor érkeztünk Saint Jean Pied de Port-ba, az igen hangulatos, szép francia kisvárosba, ahol először egy kis csellel leelőztük a tébláboló hátizsákos zarándokokat, mivel én tudtam, hogy a Rue de Citadell 55-ben állítják ki a credencialt (zarándokigazolványt).

st jean pied de port allomas.jpg

Jól is tettük, hogy igyekeztünk, mert utánunk már egész népes sereg gyűlt össze és az utcán állt a sor vége, amikor a mi igazolványainkat állították ki. Megkaptuk a credencialt, aminek az a lényege, hogy az alberguéket (zarándokszállásokat) csak ennek birtokában lehet igénybe venni, ahol beleütnek egy-egy pecsétet, majd az út végén Santiagóban a pecsétek alapján ellenőrzik, hogy valóban az úton haladtál-e. Nos, megkaptuk az első albergue címet is, amit rövid bolyongás után sikerült megtalálnunk. Nagyon szép kis szállás volt, a teraszról közvetlenül a Pireneusokra lehetett látni.

saint jean pied de port albergue terasz.jpg

Ezen a szálláson szereztük első olyan barátainkat, akikkel sikerült többé-kevésbé végig együtt haladnunk az úton. Ilyenek voltak a kanadaiak, Dan, Liz és Ed, akik nagyon szerettek minket és mi is viszont. Itt találkoztunk az 5 tagú ír csapattal, akik kissé kiöregedett rockereknek tűntek és mindig nagyon vidámak voltak. Tudtak néhány fontosabb szót is magyarul, úgymint egesseggedre, joreggelt stb.  :-) És itt találkoztunk először Kriszti peregrinójával is, akinek ekkor még nem tudtuk a nevét, sőt, semmit sem tudtunk róla csak azt, hogy nagyon jóképű és mosolygós. :-)

saint jean pied de port albergue.jpg

Gyors zuhany és mosás után elmentünk vacsorát venni a közeli kisboltba majd beültünk a zarándokirodába egy kis internetezésre, elvégre a blogot is be kellett indítani valahogy. (Áááá, nem vagyok függő, dehogy!...) :-)

Ezután elmentünk felfedezni, hogy másnap merre kell kimenni a városból, hogy reggel ne azzal kelljen kezdeni a napot, hogy keressük a nyilat vagy a kagylót, ami az El Camino útvonalát jelöli. Meg is találtuk hamar, így már minden jel arra mutatott, hogy mehettünk aludni. Ez volt az első igazi alberguében töltött éjszakánk!

Pappcika 2012.02.18. 22:05:00

Szia!!
Nagyon hasznosnak tartottam a blogodat, én márc 13-án indulok és sajnos sikerült elrontanom az indulást azzal hogy , lesz egy párizsi éjszakám!

Ezzel kapcsolatban ha tudnál segíteni pl , hogy meddig vannak nyitva a kávézók , bárok , öltözködés ??? ilyesmik...a montparnasse melletti vendéglátó létesítményeket megtaláltam de nyitvatartás sehol sem volt!

köszönöm

Andrea az El Caminón · https://mundicamino.blog.hu/ 2012.02.18. 23:07:05

@Pappcika:
Szia!
Szerintem nem rontottad el az indulást, a párizsi éjszaka egy nagy kaland lesz! :-) Biztosan találsz majd olyan éjszakai bárt, ami hajnalig nyitva lesz. Mi az Au Baroudeur bárban voltunk és minimum hajnal 5-ig nyitva volt. Ha a bárokban való öltözködésre gondolsz, akkor abból ne csinálj gondot, ott a pályaudvar környékén szinte mindenki az utazós öltözékében ücsörgött egy-egy kávé mellett. A személyzet fel van készülve arra, hogy a vendégek többsége csak a pályaudvar nyitására vár, a legtöbb vendég utazó. Ha van még kérdésed, nyugodtan kérdezz, igyekszem segíteni.

Ebilbo 2012.03.09. 23:05:34

Szia Andrea,
egy kis segitséget szeretnék kérni, információra lenne szükségem a vonatjegy vásárlással kapcsolatosan. Egy másik honlapon azt olvastam tőled hogy interneten rendelted meg a Paris - Bayonne vonatjegyet és 3 napon belül postázták. Ez azt jelenti hogy 3 napon belül megkaptad? Én március 28án indulok és kicsit össze kell kapnom magam az idő szüke miatt :) viszont a keleti pu-on lévő irodában dupla annyi összeget mondtak a jegy áráért, amit nagyon soknak tartok legfőképp hogy megredelhetem online. Szerinted megkaphatom időben a jegyet és a kisvonatra is online rendeltél vagy azt már Bayonne-ban vetted meg. Előre is nagyon köszönöm válaszod. jó éjt Erika

Andrea az El Caminón · https://mundicamino.blog.hu/ 2012.03.10. 19:54:39

Szia Erika!
Március 28-ig még bőven van idő! :-)
A Párizs-Bayonne vonatjegyet kinyomtattam és az állomáson a peronon olvasták le vonalkódolvasóval. A kisvonatra szóló jegyet postázták és a rendeléstől számított 3. vagy 4. napon már a postaládámban volt. Mindkét jegyet interneten rendeltem. Ha van még kérdésed, nyugodtan írj.

Pappcika 2012.03.12. 22:04:11

Szia!!
Nagyon köszönöm az infót , holnap indulás van és ez megnyugtatott :D
UItolagosan is elnézést hogy ilyen későn reagáltam!
Egyenlőre minden rendben de köszönöm a segítőkészségedet és ha úgy alakul élek is a lehetőséggel!!
Jó éjt!!

Ebilbo 2012.03.13. 09:27:50

Szia Andrea,
köszönöm hogy válaszoltál, megvettem már akkor a jegyet, de nem tudtam hogy a Bayonne-SJPDP jegy is itt megvehető, igy köszönöm az infót.
Lassan összeáll minden, a többi úgyis majd az úton derül ki :)
Amúgy hány nap alatt tettétek meg az utat?
További szép napot, Erika

Pappcika 2012.03.14. 02:01:00

Háttal nem kezdünk mondatot:-) de sajnos a zsebembe kellett nyúlnom hogy átvészeljem az éjszakát :-) nagyon finoman iszogatok a montparnasse egyik bárjában nagyon hangulatos de nem volt betervezve anyagilag 8 euró egy sör 6 egy kávé és még csak hajnali 2 óra van egyik szemem sír a másik nevet

Pappcika 2012.03.14. 02:19:28

Pappcika 2012.03.14. 03:31:47

Még belém is kötöttek :-( de megoldottam

Andrea az El Caminón · https://mundicamino.blog.hu/ 2012.03.14. 22:45:59

Kedves Erika!
Mi 31 nap alatt tettük meg az Utat, plusz az utazás oda és vissza.

Andrea az El Caminón · https://mundicamino.blog.hu/ 2012.03.14. 22:56:40

Szia Pappcika!
Örülök, hogy megoldottad a párizsi éjszakát! Csak így tovább, drukkolok Neked! :-) Ha netközelben leszel, nézz be a blogra és üzenj, hogy merre jársz. Annyira ott lennék újra!
Buen Camino!
(ezt még ezerszer fogod hallani az ÚT során!)

Ebilbo 2012.03.15. 22:51:52

@Andrea2: Szia Andrea, köszönöm a válaszod, én is úgy döntöttem hogy nem akarok végig rohanni az úton főleg hogy van rá lehetőségem. Amúgy van olyan hely/város ahol érdemes "hosszabb"időre megállni vagy megnézni valamit? Az étkezést hogyan oldottátok meg? Nem tervezek semmi nagy organizációt, gondolom olvasva a blogokat nem fogok éhen halni.
jóéjt

Andrea az El Caminón · https://mundicamino.blog.hu/ 2012.03.15. 23:25:48

Kedves Erika!
Volt néhány olyan hely, ahol máskor szívesen elidőztem volna (pl. León), de a Camino alatt én bizony nem szántam egy délutánnál többet egyik településre sem. Ott nagyon mehetnéke van az embernek, akármilyen fáradt is egy-egy hosszú nap után. Persze volt, hogy belassultunk és csak 11 km-t mentünk, olyankor több idő volt körül nézni. Az étkezésre több megoldás is létezik. Ha van elegendő pénzed, akkor szinte mindenhol lehet peregrino menüt fizetni, kb. 8-10 euro. Mi csak egyszer fizettünk be, többnyire supermercadoban vásároltunk és ahol tudtunk, ott főztünk, ez volt a legolcsóbb megoldás. Ne gondolj nagy főzésekre, krumplipüré virsivel vagy lecsó, ezek voltak a standard vacsorák. Olvasd el a többi napot is, ott majd láthatod, hogy mindezek mellett milyen jól éreztük magunkat. Neked is ezt kívánom!

Pappcika 2012.03.17. 16:22:56

Szia Andrea!
Cizur Menor-ban vagyok Pamplona után fantasztikus minden kedvesek az emberek szóval lélegzetelállító az egész

Andrea az El Caminón · https://mundicamino.blog.hu/ 2012.03.17. 19:06:28

@Pappcika:
Szia Peregrino! (vagy Peregrina?)
Örülök, hogy eddig minden rendben ment és jól érzed magad! Gondoltam Rád, amikor a Pireneusokat jártad! Biztosan nagyon szép lehet így tavasszal. Továbbra is várom a jelentkezéseidet, kíváncsi vagyok minden részletre. :-) Ha lehet egy technikai kérésem, mindig ahhoz a naphoz írd a bejelentkezéseidet, amelyiknél éppen jársz, így lenne valami kapcsolódás az adott napi etapokhoz és több napnál is lennének hozzászólások, nem csak ennél a kezdő-napnál. Köszi!

Ebilbo 2012.03.22. 07:39:29

Szia Andrea,
igen én sem akarok nagy ügyet csinálni a kajából :)
Amúgy szerinted Bayonne-ból SJPDP a vonatjegyet meg lehet venni ott a vasútállomáson, mert az nem vettem.
Valamint amikor Santiágóból jöttetek haza hogy jutotottatok ki a reptérre?

most már igazán tűkön ülök és számolom vissza a napokat :)
köszönöm a sok infót
szép napot

Andrea az El Caminón · https://mundicamino.blog.hu/ 2012.03.22. 22:04:43

Szia Erika!
Bayonne nem túl nagy állomás, nincsenek sokan, így lesz alkalmad megvenni a jegyet ott is. Santiagoban a buszpályaudvarról mennek fél óránként a buszok a reptérre. Tavaly 3 euró volt egy jegy és a sofőrtől kellett megvenni.
Nem csodálom, hogy nagyon várod már az indulást, szívesen lennék most a helyedben!

Ebilbo 2012.03.26. 08:56:30

Szia Andrea,
még egy utolsó kérdés. Reggel 8 órakkor indul egy repülő, szerinted ahhoz van busz járat, ki tudok érni időben?
Köszönöm.
szép napot

Andrea az El Caminón · https://mundicamino.blog.hu/ 2012.03.26. 17:16:49

Szia Erika!
Megnéztem, reggel 6.10-kor indul az első busz és 6.35-re ér be a reptérre. Ha véletlen lekésed, a következő 6.40-kor indul és 7.05-re van a reptéren, így mindenképp eléred a 8 órás gépet.
Nagyon jó lesz!!! :-))

Ebilbo 2012.03.26. 17:56:14

Szia Andrea,
nagyon kedves tőled, és a biztatás is mert jelenleg már hullámzok egyik érzelemből a másikba :)
az hiszem holnap még rosszabb lesz :D

Amúgy végül is Te hány nap alatt jutottatok el Santiágoba?
további szép napot.

Andrea az El Caminón · https://mundicamino.blog.hu/ 2012.03.27. 00:11:06

Szia!
31 nap alatt, plusz az utazások oda és vissza. Ne izgulj, fogadj be minden jót, amit az Úttól kapsz, a negatív dolgokat pedig tartsd magadtól távol!
Ha útközben lesz lehetőséged rá, akkor örülnék, ha bejelentkeznél néhányszor.
Jó Utat! Buen Camino!

Ebilbo 2012.03.27. 09:00:33

Szia Andrea,

Szerintem biztos be fogok jelentkezni. Igen izgulok főleg hogy most azon vacilálok menjek-e tovább Compostellából Finisterre-ig.Igazából lenne rá időm csak szerettem volna Madridból is látni valamit.Igy most megy a hezitálás, mert még nem foglaltam szállást Madridban.
Az út során találtatok olyan internet kávézót ahol nyomtatni is van lehetőség? Szerinted Finisterre-ből van visszafelé vmilyen busz közlekedés Compostellába?
Úgy látom mindig merül fel bennem újabb és újabb kérdés :)
Szép napot, köszönöm

Andrea az El Caminón · https://mundicamino.blog.hu/ 2012.03.27. 18:51:42

Szia Erika!
Épp a legutolsó bejegyzésnél, a 27. napnál írtam a becsekkolásról, olvasd el légyszi. Sarria-ban van nyomtatós internet kávézó. Finisterréből is van buszjárat, kb. 12 euro.

Ebilbo 2012.03.27. 20:15:53

Köszönöm Andrea,
odáig nem jutottam de elolvasom akkor, remélem rám is olyan élmények "leselkednek" mint amit a blogodban olvasgattam :)
Köszönöm mégegyszer a sok infót/segitséget.