El Camino zarándokút - egy magyar zarándok útjai

Andrea az El Caminón

El Camino költségek - Mennyibe kerül az El Camino?

Mennyi pénz szükséges az El Caminóra?

2012. október 05. - Andrea az El Caminón

Készpénzt vagy bankkártyát vigyünk? Kis vagy nagy címleteket? Vannak-e bankautomaták az úton?

A magam részéről azt javasolnám, hogy a teljes költségvetésünket, de legalább a kétharmadát készpénzben vigyük magunkkal (természetesen euróban). Ugyan vannak ATM-ek a nagyobb városokban, de ha forint számláról akarunk külföldön készpénzt felvenni, akkor néhány ezer forintos bankköltséggel mindenképp számolnunk kell. Az üzletekben és éttermekben a kártyás fizetés is bankkártya függő, szóval a legbiztosabb a készpénz, azt mindenhol elfogadják. :-) Nem igazán célszerű nagy címleteket vinni, inkább 10-20 eurósokat érdemes, mert gyakran a felváltás is gondot okozhat. Innentől aztán vigyázhatunk a pénzünkre, mert bármennyire is biztonságos az út, az ördög nem alszik. Mindenhova, még a wécére és a fürdőbe is vigyük magunkkal a legfontosabb dolgainkat (útlevél vagy személyi igazolvány, bankkártya, pénz), mert sosem tudni... Inkább legyünk óvatosak, mintsem utólag bánjuk a könnyelműségünket.

Mint ahogy 2011-ben is megtettem, most is közzéteszem a 2016-os teljes utam költségvetését. Nyilván az előkészületek és a felszerelések jóval kisebb kiadást jelentettek 2016-ban, mint 5 évvel ezelőtt, hiszen sok felszerelésem maradt az előző utakról. Nem kellett hátizsákot, hálózsákot, mikroszálas törülközőt vennem, de a régi túranadrágom és két pólóm is jött velem a régiek közül. Most csak egy új túracipőt (22.000 Ft) plusz két új pólót, 2 pár új túrazoknit és egy két apróságot vettem. A régi túrabotom még mindig jól üzemelt, szóval az is jött velem, egyébként pedig szinte mindent a Decathlonból szereztem be.

2016 - a klasszikus El Camino, azaz a Francia út (Camino Francés) költségei

Az utazás költségei:

Az odafelé útra a repülőjegyet még áprilisban vettem meg, hazafelé pedig az út végén, amikor már nagyjából láttam, hogy mikor tudok hazajönni. Nyilván így egy picit drágább volt, viszont nem okozott görcsöt, hogy el kell érni a repülőt. Mivel odafelé hárman utaztunk együtt, így az egyik hátizsákot csomagként feladtuk és a csomagfeladás költségét 3 részre osztottuk, így a túrabotok is a gép gyomrában utaztak Párizsig.

Reptéri transzfer 3.900 Ft
Budapest - Párizs repülő 13.400 Ft
Csomagfeladás egyharmada 3.500 Ft
Párizs - Bayonne vonat 37,00 euro 
Santiago - Madrid - Budapest repülő 120,50 euro 

Az úti költségvetés legnagyobb tétele az odakint tartózkodás, szállás, enni- és innivaló, váratlan kiadások költsége. Ezeket naponta vezettem a naplómba, már csak azért is, hogy el ne számoljam magam és jusson is mindenre, így a lenti táblázatban majd pontosan láthatjátok, hogy hol mennyit költöttem. Az anyagi helyzetem szerencsére sokkal jobb volt, mint 2011-ben, így nem kellett szűkölködnöm, de azért igyekeztem ésszerű keretek között maradni. Sokan riogattak, hogy 2011 óta mennyire felmentek a szállás árak. Nos, ebből én nem sokat tapasztaltam. Saint Jeant és Santiagót kivéve sehol sem szálltam meg 10 eurónál drágább alberguékben, sőt átlagosan 6,75 euro ár jött ki éjszakánként. Az élelmiszer oszlopban beleszámoltam mindent, amit az adott napon enni és inni vásároltam (a café con lechét és a vino tintót is :-)), de itt tüntettem fel minden szükséges dolgot, amit a boltokban vettem, pl tusfürdő, naptej stb. Az egyéb rovatba többnyire a buszköltségek (Párizsban a reptérről a belvárosba, Finisterrébe és Muxiába), illetve a vízhólyagtapasz, katedrális belépő, mosógép és hasonló dolgok kerültek. Lássuk hát a teljes táblázatot, íme:

el_camino_koltsegek_2016.jpg

Összességében szerintem még mindig igaz, hogy napi 25 euróból kényelmesen ki lehet jönni, de ha kevesebb van, akkor szerintem 20 euro is elegendő. Mindezek mellett akár 30 eurót is el lehet költeni, de nálam az nem játszott, hogy hotelekben szálljak meg és zarándokmenüt sem gyakran fizettem be. Remélem, tudtam segíteni a most útra készülőknek.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2015 - A Portugál út (Camino Portugués) költségei

Az alábbi táblázatban a portugál út költségeit gyűjtöttem össze napi bontásban. Látható, hogy jóval kevesebbet is költhettem volna, ha Santiagóban, illetve az út végén nem jöttek volna közbe váratlan kiadások és kicsit visszafogtam volna magam. :-) Mindenesetre az is jól látszik, hogy a portugál árak kissé alacsonyabbak a spanyolokénál, mind az étkezés, mind a szállások tekintetében. Lássuk tehát részletesen.

el_camino_koltseg_2015.jpg

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2011 - a Francia út (Camino Francés) költségei

Összegeztem az utazás és a felszerelés költségeit, lejjebb látható. A napi költségeket elsősorban az igények és a lehetőségek határozzák meg mindenkinek a pénztárcája szerint, de nagyjából napi 20-25 € elegendő kell, hogy legyen. Persze lehet ennél többet is költeni, ha naponta peregrino menüt vacsorázik az ember 10 € körüli áron és a drágább szállásokat választja, de ennél olcsóbban is ki lehet jönni, mint ahogy én is tettem. Minden nap feljegyeztem, hogy mennyit költöttem a szállásra, ennivalóra és egyebekre és ezeket egy táblázatba foglaltam. Úgy érzem, hogy a szerény költségvetés mellett sem nélkülöztem, hiszen minden nap megittam a magam kis café con lechéjét, volt olyan nap, hogy háromszor is, időnként egy dobozos sört vagy egy pohár bort is megengedtem magamnak, de az internetről sem mondtam le. Amire nem adtam ki pénzt, az a pénzzel működő mosógép (kézzel mostam, illetve géppel csak ott, ahol ingyen volt), és zarándok menüre is csak egyszer fizettem be, ahol egyáltalán nem volt más lehetőség ennivalót vásárolni. Íme tehát a részletek.

Utazás

Budapest - Párizs repülőjegy 23.700 Ft
Párizs - Bayonne TGV gyorsvasút 5.200 Ft (19 € ~ 275 HUF árfolyamon)
Bayonne - Saint Jean Pied de Port vonat 2.400 Ft (8.80 €) 275 HUF árfolyamon)
Santiago - Barcelona repülőjegy 13.800 Ft (48 € ~ 289 HUF árfolyamon)
Barcelona - Budapest repülőjegy 19.000 Ft (66 € ~ 288 HUF árfolyamon)
Utasbiztosítás 9.000 Ft

Összesen: 73.100 Ft

Felszerelés

Túracipő 22.000 Ft
Hátizsák 14.990 Ft
Túrabot 5.000 Ft
Hálózsák 7.900 Ft
Technikai póló, zöld 1790 Ft
Technikai póló, kék 990 Ft
Mikroszálas törölköző, nagy 1.990 Ft
Mikroszálas törölköző, kicsi 600 Ft
Sportmelltartó, fekete 1.300 Ft
Sportmelltartó, lila 990 Ft
Sportbugyi, 3 db 1.680 Ft (560 Ft/db)
2 pár túrazokni 1.000 Ft
2 pár túrazokni 1.500 Ft
Softshell dzseki 3.000 Ft
Túranadrág 3.100 Ft
Esőkabát 1.000 Ft
Fejlámpa 450 Ft
Útikönyv 3.500 Ft
Fitnesz nadrág 1.900 Ft

Összesen: 74.680 Ft

Készítettem egy táblázatot a napi költségekről. Az árak természetesen euróban értendőek. Az elkerülhető vagy "luxus" költségeket az egyéb oszlopban külön bontottam.

el_camino_koltsegek_2011.jpg

2011-ben tehát összesen 73.100 Ft utazás, 74.680 Ft felszerelés és 441 euro költés. Ha 288 HUF árfolyamon számolok, akkor mindösszesen 275.000 Ft-ba került az El Camino úgy, hogy előtte semmilyen felszerelésem nem volt. 

Ha további információra van szükségetek, akkor kérdezzetek nyugodtan vagy egészítsétek ki a fentieket.

A bejegyzés trackback címe:

https://mundicamino.blog.hu/api/trackback/id/tr344882836

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nikoletta Berki 2016.01.13. 09:29:22

Szia nekem az lenne a kerdesem hogy:
Mennyire nagy hulyeseg februarban Jakobsweg turazas?
(Pamplonatol infulnek)

Andrea az El Caminón · https://mundicamino.blog.hu/ 2016.01.14. 07:00:59

@Nikoletta Berki:
Szia! Nem nevezném hülyeségnek, télen is járnak zarándokok az úton. Az időjárásra mindenképp készülj fel, kevesebb szálláshely lesz nyitva, de ha úgy érzed, hogy februárban kell menned, akkor menj ebben az időben. Én inkább nyáron vagy ősszel mennék, de nem vagyunk egyformák, ez az én döntésem, nem a tiéd.
Jó utat kívánok! :-)
Andrea

klasszikus 2016.06.24. 14:17:59

Az oroszt ,gondolom hiába,franciául egy kicsit tudok. Kérdésem,végig járhatom-e az utat ilyen kevés nyelvtudással,hol lehetnek nyelvi nehézségeim? Köszönettel várnám a választ.

papnee 2016.07.01. 15:40:09

@klasszikus: Egy kedves ismerősöm 2 éve tette meg, majd 60 évesen. Magyaron kívül semmi nyelvet nem beszél. Vitt egy szótárat és egy szavas megoldással megjárta. :) Nem gondolnám, hogy baj lehet a nyelvtudás. Persze biztos könnyebb lenne, de nem ez lesz az akadály.

Gábor és Helga 2016.07.05. 18:04:03

Mikor a legszebb ez a túra?
A repülő és egyébb tömegközlekedéseket magunknak kell intézni vagy van ahol ezt leszervezik?

Andrea az El Caminón · https://mundicamino.blog.hu/ 2016.07.06. 22:21:03

@klasszikus:
Bocs, hogy csak most írok, de épp ma értem vissza a francia útról.
Nos, a "Gyakori kérdések" című posztnál már érintettem ezt a kérdést, azóta sem változott a véleményem. Nem feltétlen szükséges a nyelvtudás, ha úgy érzed, hogy menned kell, indulj el. Legfeljebb töltsd le a spanyol-magyar szótárt, azzal már elboldogulsz. A franciák nagy része pedig beszél spanyolul, szóval velük tudsz majd kooperálni.
Üdv,
Andrea

Andrea az El Caminón · https://mundicamino.blog.hu/ 2016.07.06. 22:24:03

@Gábor és Helga:
Kedves Gábor és Helga!
Ez nem egy szervezett túra - szerencsére - mindent magatoknak kell intézni. Meg fogjátok oldani, de nyugodtan kérjetek segítséget azoktól, akik már megjárták az utat. Akár itt is.
Üdv,
Andrea
süti beállítások módosítása