El Camino zarándokút - egy magyar zarándok útjai

Andrea az El Caminón

Felszerelés, ruházat, kellékek az El Caminón

Mit vigyünk magunkkal az El Caminóra? Milyen felszerelést vásároljunk?

2012. szeptember 30. - Andrea az El Caminón

Nagyon sok terhet levehet a vállunkról - szó szerint - a megfelelően összeállított felszerelés. Nem árt időben elkezdeni a vásárlást, mert sok pénzt lehet megspórólni, ha a nagyobb outdoor üzletek akcióira vadászunk. A magam részéről a Decathlont és a Mountexet ajánlom, mindkettőnek jól használható weboldala van, de a Vaterát is érdemes böngészni. A lehetőségek szinte korlátlanok, kinek-kinek saját pénztárcája és ízlése szerint. Én csak a magam nevében tudok beszélni, de annyit mondhatok, hogy 2011-ben az egész utat, igen, a 800 km-es utat egyetlen vízhólyag és sérülés nélkül tettem meg, ami azt hiszem önmagáért beszél. Nem voltak különösebben szuper cuccaim, de amit vettem, azt igyekeztem gondosan megválogatni. Nézzük tehát, mire lesz szükség, aztán majd részletesen végigmegyek a listán.

  • Túracipő vagy túrabakancs
  • Túraszandál (nekem az első utamon nem volt)
  • Papucs (ha van túraszandál, elhagyható)
  • Hátizsák
  • Hálózsák
  • Túrabot
  • Mikroszálas törülköző
  • Technikai póló 2-3 db
  • Polár pulcsi
  • Túranadrág 2 db (legalább az egyik lezippzározható szárú)
  • Softshell dzseki (nyáron elhagyható)
  • Sportbugyi 3 db (fiúknak valami gatya, de erről nem tudok nyilatkozni :-)
  • Sportmelltartó 2-3 db (fiúknak elhagyható)
  • Túrazokni 3 pár (én 4-et vittem, másfelet elhagytam)
  • Esőkabát
  • Tisztálkodó szerek
  • Gyógyszer, kötszer, egészségügyi cuccok
  • Útikönyv, térkép
  • Napkalap vagy baseballsapka
  • Fejlámpa
  • Kulacs vagy vizes palack
  • Tű, cérna, kisolló

Remélem nem hagytam ki semmit, ha mégis, akkor majd pótolom.

És akkor nézzük részletesen.

Túracipő vagy túrabakancs

A legfontosabb kellék! Erre az egy dologra nem szabad sajnálni a pénzt, mert nagyon nagy szolgálatot tehet, ha jót választunk, de nagyon sokat árthat, ha nem megfelelő minőséget veszünk. Íme az én első cipőm 2011-ből, de ugyanebben a félmagasszárú túrabakancsban mentem a portugál útra is 2015-ben. Jó sok kilométert bírt, nagyon hálás vagyok neki, soha nem hagyott cserben!

keen_1.jpg

Keen Targhee II Mid Women

Az interneten rákeresve a nevére sok infó található róla. Én a Mountex szentendrei outletjéből jutottam hozzá jóval kedvezőbb áron, mint az eredeti 36.990 Ft-os ára, mivel kifutó termék volt. Nagyon hálás vagyok ennek a cipőnek, sokáig hordtam és még mindig a legkényelmesebb darab, amit valaha viseltem. Jól tartja a bokát, de mégsem bakancs, annál valamivel alacsonyabb a kiképzése. Egy számmal mindenképp nagyobbat célszerű venni, mert a melegben bedagad a láb. Nagyon gyakran 30 fok feletti melegben gyalogoltam benne órákon át, mégsem éreztem, hogy befülledt volna a lábam benne. Külön érdekessége, hogy a textil részek fényvisszaverő anyagot tartalmaznak, így a sötét országúton is biztonságos közlekedést tesz lehetővé. Hű társam volt az úton, nagyon megszerettem és nagyon tudom ajánlani!

Ez pedig a második cipőm, amiben 2016-ban jártam meg ismét a francia utat. Benne egy kicsit csalódtam, mert lett egy vízhólyagom a sarkamnál, de valószínűleg csak azért, mert a lábamnál jóval nagyobb méretet vettem. Éreztem is útközben, hogy időnként mozog benne a sarkam és persze a legnagyobb rekkenő hőségben dörzsölődött legjobban, amikor nem volt alkalmam levenni, szóval vízhólyag lett belőle. Azért nem haragszom rá nagyon, de a következő utamra lecserélem...  

el_camino_turacipo-keen-oakridge-waterproof.jpg
Keen Oakridge Waterproof

Legújabb szerzeményem pedig ez a gyöngyszem, mily meglepő, ez is egy Keen túracipő! :-) Ez tulajdonképpen az első képen látható túrabakancs cipős változata, szóval nagyon bízom benne. Sokáig válogattam, mire rátaláltam az interneten erre a cipőre, de Budapesten sehol nem lehetett kapni. Képes voltam elutazni érte Győrbe a Geotrek túraboltba és nem csalódtam, mert egy szuper outdoor üzletre leltem! Mindenkinek ajánlom, hogy keresse fel a webáruházukat és nézzen körül, mert rengeteg túrafelszerelés kapható náluk. Végül megvettem a hőn áhított túracipőt és remélem, hogy ő is hű társam lesz az elkövetkező időkben. 2018. őszén róla is kiderül majd, hogyan viselkedik az úton...

Update: Nagyon jól viselkedett, nulla vízhólyag és nulla sérülés! Szívből ajánlom! :-)

el_camino_turacipo_keen.jpgKeen Targhee III WP túracipő

Persze nem csak Keen márka létezik, sokan szeretik a Salomon vagy Merrell cipőket is. Mindenkinek más a lábformája, más cipő illeszkedik a lábához, én annyit tudok tanácsolni, hogy nem szabad az időt sajnálni rá, fel kell próbálni sok cipőt és amelyik a legjobban simul a lábunkhoz, azt kell megvenni. Ennyit a legfontosabb felszerelésről, a túracipőről.

Túraszandál

Sajnos nekem 2011-ben nem volt, pedig nagyon hasznos tud lenni. Amikor sík terepen haladtunk és kevésbé volt sziklás, köves a talaj, akkor bizony szívesen levettem volna a kis drága bakancsomat, mert azért szandálban mégiscsak jobban szellőzik a láb. Éppen ezért 2015-ben a portugál útra már vittem magammal egy túraszandált  is, de érdekes módon a gyaloglásoknál soha nem cseréltem át. Leginkább akkor használtam, amikor délután vagy este a szállást elhagyva bementem a városba vagy elmentem vásárolni, arra viszont nagyon jó volt, mert addig is pihent és szellőzött a lábam. Túraszandálból is igen széles a választék, én egy egyszerű 4.000 Ft körüli Decathlonos szandált vettem, de persze ennél jóval drágábbak és komfortosabbak is léteznek. Amire kellett, arra nekem tökéletesen megfelelt, sőt, jött velem 2016-ban is, de lehet, hogy 2018-ban sem válok meg tőle. 

Hátizsák

Ezzel először befürödtem. Nem akartam túl sok pénzt áldozni rá, ezért a Vaterán 8500 Ft-ért leütöttem egy Apline márkájú ultrakönnyű hátizsákot, de amikor először a hátamra vettem, rögtön éreztem, hogy nem lesz jó, mert a vállpántja nagyon bevágott. Pedig akkor még nagy súly nem is volt benne és nem cipeltem órákon át, mégis azonnal tudtam, hogy ő nem lesz a barátom, így én is feltettem a Vaterára és 8000 Ft-ért megszabadultam tőle. Na bumm, buktam 500 Ft-ot meg a postaköltséget, de nyertem egy tapasztalatot, hogy a legfontosabb kellékeken nem szabad spórolni. Elmentem tehát a Decathlonba és megvettem az alábbi hátizsákot 14.990 Ft-ért.

hatizsak.jpg

Forlac 40 Air hátizsák

Ez már ideális választásnak bizonyult! A vállpántja szivacsosan párnázott, tehát egyáltalán nem vágta a vállamat. 40 l űrtartalma éppen elég volt, nem tartom szükségesnek ennél nagyobb hátizsák beszerzését. 1450 gr-os súlya még éppen belefért az általam eltervezett súlyhatárba. Alaptörvény, hogy a cipelt súly nem haladhatja meg a testsúlyunk 10 százalékát. Én összesen 8 kg súlyt terveztem hátizsákkal és minden belevalóval együtt, tehát igyekeztem a lehető legkönnyebb zsákot beszerezni. Jól szellőző hátkialakítása megakadályozta, hogy ráizzadjon a hátamra. Állítható vállpánt, bottartó, esővédőzsák járt hozzá, alul is nyitható megoldása pedig lehetővé tette, hogy ne kelljen kipakolni mindent, ha a zsák aljáról kerestem valamit. Egyszerűen tökéletes!

Túrabot

Megoszlanak a vélemények arról, hogy szükséges-e túrabot vagy sem. Megint csak a saját tapasztalatomat tudom elmondani, mely szerint nekem nagyon nagy segítséget jelentett az úton. Régebben el sem tudtam volna képzelni, hogy túrabotot vegyek a kezembe, de megfogadtam mások tanácsát és nekem is nagyon bevált. Voltak olyan helyzetek, meredek lejtők, ahol bizony alig tudtam volna lejönni eme hasznos eszköz nélkül, így viszont teljes biztonságban le tudtam ereszkedni bárhonnan. Egy bot vagy két bot? Nordic walking vagy túrabot? Milyet érdemes venni? Igen, én is ezeket a kérdéseket tettem fel még indulás előtt, megpróbálom tehát összefoglalni tapasztalataimat. Sajnos a túrabotom eredeti, újkori állapotáról nem találom a fotót, de az utolsó nap Santiagóban lencsevégre kaptam a kis drágát. :-) Kissé viseletes állapotban van szegénykém, de azért közzéteszem, íme.

El Camino 961_2.jpg

El Camino 963_1.jpg

Kilimanjaro Mountain AS túrabot

Nem vagyok rá büszke, de sajnos az út vége felé későn vettem észre, hogy teljesen elkopott a gumi az aljáról és Galiciában már nem tudtam venni egy másikat, így azt javaslom, hogy érdemes egy pót gumi botvéget vinni.

El Camino 964_2.jpg

A túrabotomat egyébként a Vaterán vettem, teljesen új, sosem használt állapotban és 5000 Ft-ért sikerült leütnöm. Eredeti ára 13.000 Ft körül lehetett. Amit érdemes tudni róla, hogy parafa a markolata, ami nagyon kényelmes fogást biztosít és még a nagy melegben sem izzad az ember tenyerére. Neoprénnel bélelt csuklópántját megfelelő méretre húzva jól megtámasztja az egész alkart, ezáltal jelentős súlyt vesz le a vállunkról. Antishock kiképzése apró rugózásokkal csökkenti a földhöz ütközést, ami szintén a kényelmünket szolgálja. Nagyon hamar meg lehet tanulni a vele való közlekedést. Előnye, hogy biztos támaszt nyújt a meredek lejtőkön lefelé és felfelé egyaránt, de a köves sík terepen is megnyugtató, hogy nem hasalunk el egy rossz lépés után, hanem van miben megkapaszkodni. A túrabot legalább 20 % súlyt vesz le a hátunkról, ami szintén nem elhanyagolható szempont. Járás közben megfelelő ütemet ad a gyaloglásnak és megakadályozza, hogy a két karunkat lefelé lógatva bedagadjon a kezünk a nagy melegben. Én a két botos megoldásra szavazok, mert ezt próbáltam ki, ebben van tapasztalatom, de sok zarándokot láttam a helyszínen vásárolt fémvégű fabottal járni, amelyet csak 1 db-os változatban használtak. Mindezek mellett többen bot nélkül tették meg az utat, valószínűleg ők pedig erre esküsznek, de én a magam részéről bot párti vagyok. (Kriszti zarándoktársnőm például úgy szaladt fel az emelkedőkön bot nélkül, mint a hegyi zerge, bár a lefele menettel azért néha neki is meggyűlt a baja, de inkább a térde miatt.) Mindenképpen túrabotot javasolnék a nordic walking helyett, mivel utóbbi nem ilyen terepviszonyokra lett kitalálva, ráadásul nagyon zavaró az aszfaltúton a sok apró kopogás, amit a nordic walking botok produkálnak. Többek között ezért is érdemes pót gumi botvéget vinni a túrabotokhoz.

Hálózsák

A Decathlonban vettem 7900 Ft-ért akciósan és majdnem minden harmadik zarándoknak ugyanilyen volt nemzetiségre való tekintet nélkül! :-) Mondanom sem kell, hogy Kriszti is pontosan ugyanilyet vett, emiatt igencsak oda kellett figyelnünk, hogy ne keverjük össze. Az egyenhálózsák népszerűségének az oka, hogy 680 gr súlya mellett 15 °C hőmérsékletig biztosít jó meleget és nyugodt alvást.

halozsak_1.jpg

Quechua S15 Ultralight hálózsák

Nagyon kicsire össze lehet hajtani (12x25 cm), így könnyen elfér a hátizsákban.

Kép 078.jpg

Kapucnija és kétoldalas, kívülről és belülről is húzható zippzárja szintén a kényelmet szolgálja, tökéletes választásnak bizonyult.

Technikai póló

Jól emlékszem, amikor még én készülődtem az útra, hogy milyen sok új, számomra addig még ismeretlen kifejezésre csodálkoztam rá. Technikai póló? Hát az meg mi fán terem? És mitől technikai? Nos, attól, hogy  a 100 % poliészter anyaga és Equarea® szövete aktívan kivezeti a nedvességet, száraz marad a test, remek találmány! Eleinte idegenkedtem a gondolattól, hogy a legnagyobb melegben műszálas ruhaneműt öltsek magamra, de szerencsére hallgattam a tapasztalt veterán caminósokra és beszereztem ebből is 2 példányt. Mindkettőt a Decathlonban vettem. 

túra póló_1.jpg

Quechua Techfresh 50 technikai póló


Mint a képen is látható, nagyon sok színben kapható, én zöldet választottam és még 1790 Ft-ért jutottam hozzá. Ezt a pólót a túra osztályon találtam, de a másikat a futás termékek között, mivel az egy kifejezetten meleg időben viselhető futós póló, íme.

kék póló.jpg

Kalenji Deefuz Essential futó póló

Éppen kifogtam egy akciót, amikor mindössze 990 Ft-ért dobták utánam! :-) A technikai pólók előnye még az izzadság elvezetésen túl, hogy igen könnyűek, aminek fontosságát ugye nem kell magyaráznom, mindemellett nagyon hamar megszáradnak, ami szintén nagyon fontos szempont.

Mikroszálas törölköző

Szintén Decathlon termék. Két darabot vettem, egy kisebbet kéztörléshez, reggeli mosakodáshoz (30x50 cm) és egy nagyobbat fürdéshez (80x130 cm). Előbbit 600 Ft-ért, utóbbit 1990 Ft-ért sikerült beszereznem az úszás termékek között.

Kép 076_1.jpg

Nabaiji mikroszálas törölköző

Eleinte nagyon idegenkedtem az anyagától és hogy őszinte legyek, a mai napig nem tudtam megbarátkozni a tapintásával. Nekem olyan érzést nyújtott, mintha Vileda ablaktörlő kendővel vagy szarvasbőrrel kellett volna megtörölköznöm. Na jó, ez egy kicsit túlzás, de a lényeg, hogy nem esett jól a vele való törölközés. Viszont! Ez a legpraktikusabb megoldás! Nagyon kicsire összehajtható, szinte pille könnyű, jó nedvszívó képességű és pillanatok alatt megszárad! Ezek az előnyök felülírják a bőrrel való érintkezés kellemetlenségeit, végül is nem kényeskedni mentem az El Caminóra. :-) Tulajdonképpen finom puha, nem is tudom mi bajom vele. Még a végén megszeretem! :-)

Sportmelltartó

Nem létkérdés, de jobb, mint a merevítővel ellátott, pláne push-up melltartók. Mint említettem, gyakran böngésztem a Decathlonban különböző akciókra vadászva. Egyik alkalommal sikerült kifognom egy leárazást és beszereztem 2 db-ot. Vettem egy lilát 990 Ft-ért és egy feketét 1300 Ft-ért. Azt hiszem mindkettővel jó vásárt csináltam! A futás termékek között érdemes keresni.

sportmelltartó.jpg

Kalenji Sportance First sportmelltartó

Mit mondjak róla? Jól tart, kényelmes, könnyen szárad, tökéletes! Szerintem 2 db is elég, hiszen minden este lehet mosni és ez a darab biztosan megszárad másnapra. Aznap délutánra meg estére pedig ott a másik és ezt így lehet váltogatni nap, mint nap.

Sportbugyi

Egyáltalán nem fontos! Tulajdonképpen bármilyen bugyi jó az El Caminóra csak ne legyen pamut, hanem lehetőleg műszálas. Ezen bizonyára sokan csodálkoznak, pedig nagyon egyszerű a magyarázat: a műszálas könnyebben szárad. Magam sem vettem volna külön erre az útra speciális bugyit, de addig jártam a Decathlonba, hogy már-már utánam dobták és nem bírtam otthagyni. :-) Több, mint 2000 Ft-ról 560 Ft-ra volt leárazva! Vettem 2 feketét és egy fehéret.

sportbugyi_1.jpg

Kalenji Shorty női alsónemű

Tudom, nem egy szexi darab, de hát nem is ezért megyünk caminózni. :-) Ellenben nagyon kényelmes, nem vág be sehol, nem szorít, a szár része varrás nélküli, olyan könnyű, mintha nem is lenne rajtunk semmi. Pillanatok alatt megszárad, csak ajánlani tudom. Így utólag a fehéret kihagynám és inkább 3 feketét vennék.

Túrazokni

Még mielőtt megvádolna valaki azzal, hogy a Decathlont reklámozom, sietek kijelenteni, hogy semmi érdekem nem fűződik a cég nevének gyakori említéséhez és semmilyen ellenszolgáltatást nem kapok tőlük (sajnos). Magam is meglepődtem, ahogy visszaolvastam az eddig írtakat, milyen sok termék származik onnan. Így volt ez a túrazoknikkal is. 4 pár túrazoknit vettem különböző színekben és természetesen itt is az akciókra vadásztam. Az egyik párat 3700 Ft helyett egy ezresért sikerült elhoznom, a másik 1500 Ft körül volt. Íme egy fotó használat közben, amikor éppen a lábamat szellőztettem egy bár teraszán. Az a légy nem tudom, mit keresett a lábujjamon! :-)

DSC0001002_2.jpg

És egy másik kép az eredeti állapotról:

túrazokni.jpg

Quechua Forclaz 200 túrazokni

Mint látható, lábszár középig ér, valamivel hosszabb tehát, mint egy bokazokni. Választásomnak csupán az volt az oka, hogy nem akartam kitenni magam annak, hogy esetleg a bakancs szára magasabb legyen a zokninál és dörzsölje a bőrömet. Nem túl vékony, talán éppen ezért volt leárazva nyáron, amikor vettem, de azt gondolom, hogy a vastagsága is hozzájárult ahhoz, hogy sikerült az egész utat egyetlen vízhólyag nélkül megtennem. Talprészénél speciális, bolyhozott szövéssel készült az izzadságelvezetés megkönnyítése érdekében. Talán egyetlen hátránya éppen az előnyéből fakadt, vagyis a vastagsága miatt nehezebben száradt. Nem egyszer szárítottam még másnap is a hátizsákomra csipeszelve, így veszítettem el másfél párat belőle. Még jó, hogy 4-et vittem! :-)

Softshell dzseki

Nem létkérdés, de jó ha van. Nyilván attól is függ, hogy milyen évszakban indulunk útnak. Én szeptember elejétől október elejéig jártam az úton és összesen kétszer használtam: az első és az utolsó napon és akkor sem a z El Camino kilométereit róva. Ez így elég viccesnek hangzik, pedig tényleg így volt. Párizsban a Szajna partján kóboroltunk az első estén, a megérkezésünk napján és annyira fújt a szél a folyóparton, hogy felvettem. A második alkalom már Santiagóban volt, amikor lepakoltunk az alberguében és estefelé visszamentünk a katedrálishoz ismerősöket keresni és örömködni. Az egész út alatt nem volt rá szükségem, végig ott lapult a hátizsákom legalján használatlanul. Update: 2015-ben és 2016-ban azonban elég gyakran szükségem volt rá útközben, amikor hűvös, szeles időjárásban kellett gyalogolnom, szóval nagy hasznát vettem! Nyilvánvaló, hogy jön velem 2018-ban is! :-)

Kép 077_1.jpg

Quechua női softshell dzseki

Szintén Decatlhon termék és szintén akciós. 7000 Ft-ról volt leárazva 3000 Ft-ra és összesen 2 db volt belőle. Hát persze, hogy megvettem az egyiket! :-) A softshell dzseki lényege, hogy ellenáll a szélnek, mivel anyaga lélegző, szélvédő membránnal van kombinálva. Külső felülete hidrofób, azaz vízlepergető, belül pedig puha, meleg polár anyaggal bélelt. Amúgy nagyon szeretem, azóta gyakran hordom és nagyon meg vagyok vele elégedve. 

Polár pulcsi

Elengedhetetlen! Még a legforróbb nyári hónapokban is hűvösek a reggelek, de tavasszal és ősszel is mindennapos viselet a kora reggeli órákban. Többféle vastagságban létezik, mindenféle változatban, zippzáras, bebújós, kapucnis és még ki tudja hányféle, a színválasztékról nem is beszélve. Azért praktikus, mert a nagyon könnyű anyagához viszonyítva jó meleget ad, könnyen szárad és kis helyet foglal a hátizsákban. A polár pulcsi mellett érdemes lehet egy polár mellényt is beszerezni. Gyakran már az első 5 perc gyaloglás után lekívánkozott rólam a pulcsi, nélküle viszont még nagyon hűvös volt a levegő, így talán a mellény lehetett volna a köztes megoldás. (Későbbi utamra már vettem egy mellényt is, valóban hasznos volt.)

Túranadrág

Fontos darab. Számtalan változatban létezik, ahogyan az ára is igen széles skálán mozog márkától függően. A legpraktikusabb a lezippzározható szárú nadrág, amit a nagy melegben egy mozdulattal rövidebbre varázsolhatunk. Létezik 3 részes is, amely hosszú nadrágként, boka felettig érő halásznadrágként és térd fölöttig érő rövidnadrágként is használhatunk. Nekem 2 részes volt, de így is nagy hasznomra vált. A túranadrágok némelyike sztreccs anyagból készül, más részük rugalmatlanabb anyagból, de közös jellemzőjük, hogy kényelmes, sok zsebe van és könnyen szárad. Legalább 2 nadrágot javasolnék vinni, amiből minimum 1 túranadrág legyen, a másik pedig olyan, amit délután vagy este föl lehet venni a városban vagy faluban, ahol éppen megszálltunk. Persze nem "ünneplő" nadrágra gondolok, bármilyen kényelmes, könnyű nadrág megteszi, akár egy fitnesz nadrág is, lényeg, hogy minél kisebb súlya legyen. Egy harmadik nadrág pedig alvós gatyaként funkcionálhat, de ez már tényleg egyén függő, ki milyet szeret, lehet akár egy rövid short is. Én ezt a dolgot jól elszúrtam, mert addig-addig méricskéltem a súlyokat, hogy többszöri variálás után kiraktam és otthon hagytam a fekete fitness nadrágomat, amit felvehettem volna esténként. Ehelyett egy majdnembugyirózsaszín térdig érő leggings volt a délutáni és esti öltözékem, ebben is aludtam, s emiatt elég gyakran kellett mosnom. Túranadrágomat egyébként a Vaterán vettem vadonat újként, ahol a 3700 Ft-os kikiátási árat sikerült 3100 Ft-ra lealkudnom.

El Camino 919_2.jpg

Northland Professional Woman túranadrág

És egy másik kép a lezippzározott száráról használat közben. :-)

El Camino 222_1.jpg

A túranadrághoz kaptam egy övet is, amire az út vége felé nagy szükségem is volt, mivel annyit fogytam, hogy öv nélkül a nadrág szó szerint leesett volna a derekamról. Pille könnyű súlya és vékony anyaga ellenére nem fáztam benne a hűvös reggeleken sem és szinte fél óra alatt megszáradt mosás után a szabadba kiteregetve. Sok zsebét nem is tudtam kihasználni.

Esőkabát

Szükséges lehet, de nekem szerencsém volt, egyszer sem kellett használnom. (Ez csak 2011-ben volt így, később ez változott...) Amit vittem, azt jobb is, hogy nem kellett elővennem, mert nagyon viccesen néztem volna ki benne. :-) Az történt ugyanis, hogy nem akartam sok pénzt költeni esőkabátra, márpedig újonnan elég borsos árakat láttam, ezért a Vaterán leütöttem egyet 1000 Ft-ért. Az még csak hagyján, hogy neon narancssárga színben pompázott és ha felvettem volna, akkor minimum kukás embernek néztem volna ki, nem pedig zarándoknak, de amikor kibontottam otthon a csomagot, meglepődve láttam, hogy a hátán egy hatalmas VFB Stuttgart embléma díszelgett! Na szép lettem volna, mint német-focidrukker-kukás-ember-zarándok, amint baktatok Galicia ködös erdeiben a neon narancssárga esőkabátomban! :-)

Mindenesetre, ha most vennék, akkor nagyon vékony, legalább térdig érő hosszúságút, és olyat bő hátút vennék, ami alá befér még a hátizsák is. Szem előtt tartanám a súlyát, nem érdemes nehezet cipelni, mint ahogy én tettem. A football fan esőkabátom legalább fél kilót nyomott, ami nagyon sok egy esőkabátnál! Felesleges. Ennél már csak az esőnadrágot tartom feleslegesebbnek. Naná, hogy azt is vittem magammal! Mi az hogy? Nagyon is! :-)) Ja, hogy az is fél kiló volt? Ugyan már, kinek számít az a potom egy egész kiló plusz súly 800 km-en keresztül, hegyen-völgyön föl-le caplatva 35 fokos hőségben! :-) Javaslom, ne kövessétek a példámat! Ha esik, úgyis vizes leszel, nem lehet száraz bőrrel megúszni. Legalábbis szerintem. Ezek után a kamásli témát már nem is feszegetem. Szerintem nem kell vinni és kész, ilyen egyszerű. De lehet velem vitatkozni. :-)

Update: Azóta persze vettem egy normális esőkabátot a Decathlonban, olyat, ami alá a hátizsák is elfér. Mint később kiderült a portugál úton majdnem minden nap szükségem is volt rá, tehát jó beruházásnak bizonyult.

Napkalap vagy baseballsapka

Újabb hibát követtem el, amikor a többszöri ki-be pakolás során otthon hagytam a barátnőmtől kapott baseballsapkát, pedig annak még a nyaknál lelógó, légiós árnyékoló kiegészítője is volt. Igazán nem lett volna nagy súly, inkább az esőnadrágot kellett volna kivennem, de akkor úgy gondoltam, hogy szeptemberben úgysem lesz már tűző nap, nem lesz rá feltétlenül szükségem. Nagyot tévedtem! Szerencsém volt, hogy az első és egyben a legkeményebb napon többször is felhők borították az eget, mert különben már ott gutaütést kaptam volna. A második naptól azonban már hétágra sütött a nap, de mint minden az El Caminón, ez is megoldódott, mivel egy jelzőkövön egy otthagyott baseballsapka várt rám. Nagy segítség volt, a napszúrástól mentett meg! Pár nappal később pedig egy free dobozban egy másnak feleslegessé vált aranyos kis napkalapra cseréltem, mely végig kísért az utamon és nagy hasznát vettem. Nem ragozom tovább, a napkalap minden évszakban nélkülözhetetlen! (Kivéve persze télen.)

Akartam én venni napkalapot, ki is néztem egyet a Decathlonban, de akkori 3700 Ft-os árát sokalltam és vártam, hogy nyár végén leakciózzák. Na addig vártam, amíg nem hogy leakciózták volna, hanem jól elfogyott és egy darab sem maradt belőle a szezon végére. :-) Ilyen lett volna, ha időben megveszem:

napkalap.jpg

És ilyesmi baseballsapit hagytam otthon:

baseballsapi.jpg

Aztán később persze vettem egy cuki kis kék nőcis napkalapot. :-) Ha már a nap elleni védelemről beszélünk, akkor meg kell még említenem a napszemüveg és a naptej fontosságát. Mindkettővel rendelkeztem és használtam is őket gyakran. A szemem elég nehezen viseli a vakító napsütést, tehát napszemüvegem volt, azt nem kellett külön vennem. Az arcomat gyakran kentem naptejjel, mégis állandóan leégett az orrom, hiszen a napszemüveg oda fókuszálta az összes napsugarat, emiatt az orrom külön életet élt. Olyan volt, mint egy nagy piros bohócorr és állandóan hámlott. :-) Érzékenyebb bőrűeknek erre nem árt felkészülni.

Fejlámpa

Ebből sem csináltam túl nagy faksznit, a Vaterán vettem 450 Ft-ért. Ez volt a legolcsóbb és a legkisebb. Ne feledjük, hogy többnyire ezt is a hátizsákban kell cipelni, ahol minden gramm számít. Feleslegesnek tartok túl nagy, hiper-szuper, brutál fényerős meg tudomisénmilyen fejlámpát beszerezni. Ez az egyszerű darab végig működött az 1 db gombelemével, pedig esténként a naplómat is ennek fényénél írtam. 

Kép 080.jpg

És egy másik fotó használat közben, de ezt meg kellett vágnom, mert vállalhatatlanul nézek ki rajta. Minimum úgy, mint Rambo... :-)

El Camino 854_1.jpg

Fejlámpára a korai indulásoknál biztosan szükség lesz, mert Spanyolországban sokkal később kel fel a Nap és addig valahogy haladni kell a korom sötétben. Egyébként a fejlámpának az az előnye a zseblámpákkal szemben, hogy szabadon marad a kezünk, ami a túrabot használatakor nem egy utolsó szempont. Arra azonban nagyon javaslom ügyelni, hogy a kora reggeli készülődésnél még véletlenül se világítsunk alvó zarándoktársaink szemébe. Nincs rosszabb, mint vakító éles fénysugárra felriadni. Illetve mégis van rosszabb, a zörgős zacskó hangja! Tilos! Sokan nem tartják be ezt a zarándok etikettet, pedig nagyon egyszerűen megoldható, ha valami könnyű ruhazsákot vagy tüllzacskót viszünk az élelmiszernek és egyebeknek. Volt egy kanadai nő, akit a végén már csak a zörgős zacskós jelzővel azonosítottunk, nos ő képtelen volt reggelente halkan készülődni. Ha valamelyik alberguében megláttam, igyekeztem a tőle lehető legtávolabbi ágyat választani.

Kulacs

Lehet biciklis kulacs vagy bármilyen műanyag palack. Lehetőleg 2 db-ot érdemes vinni, amibe összesen minimum 1 liter vizet tudunk tárolni. Azért érdemes inkább kettőt vinni egy helyett, mivel a hátizsák két oldalába bedugva kiegyensúlyozza azt és nem billen egyik oldalra a nagyobb súly miatt. Én nagyon egyszerűen oldottam meg ezt a kérdést is. Itthonról vittem egy fél literes ásványvizes palackot, majd Saint Jean-ban vettem egy másik 7 dl-es ásványvizet, így több, mint 1 litert tudtam feltankolni minden vízvételi lehetőségnél. Ha van a hátizsákban víztartó tömlő, akkor erről nem kell külön gondoskodni. Fontos, hogy a hátizsák tartalmának és végleges súlyának megtervezésekor vegyük figyelembe, hogy még legalább 1 liter vizet is kell cipelni az úton! Későbbi útjaim során sem vittem külön kulacsot, hanem csak PET-palackos ásványvizet és azok a műanyag palackok végig kitartottak a 800 km-es úton. Íme egy kép Muxiában, ahol egy kicsit már behorpadva, de még mindig ugyanazokkal az ásványvizes palackokkal közlekedtem, melyeket itthonról vittem magammal.

el_camino_vizes_palack.jpg

Útikönyv, El Camino térkép

Nagy segítségemre volt és kis helyen elfért a zarándokok bibliájaként emlegetett, magyar kiadásban is megjelent alapkönyv, Cordula Rabe: Szent Jakab-zarándokút (A Pireneusoktól Santiago de Composteláig) című könyve.

Kép 084.jpg

41 szakaszra bontva vezet végig az El Camino francia útján egészen Finisterréig. Értékes információkat nyújt majdnem az összes alberguéről, részletes térképekkel és domborzati metszetekkel segíti az úton lévőket, kulturális, turisztikai, történelmi leírásokkal teszi színesebbé az útvonaltervezést. Nagyon hasznos segítőtárs, csak ajánlani tudom!

Csősál

A magam részéről nem vennék ilyet, de sokan esküsznek rá. Mivel az utolsó napon Santiagóban nekem ajándékozta az egyik kedves kanadai peregrina, Liz a sajátját, így bemutatom ezt a terméket is.

El Camino 927_2.jpg

Liz, homlokán a csősállal

A csősál egyébként egy téglalap alakú, vékony sztreccses anyagból varrt hengeres képződmény, amit többféleképpen lehet viselni: homlokpántként, nyakba húzva, nyakban megkötve, sapkaként és még ki tudja hányféleképpen. 

Kép 082.jpg

Csősál kiterítve

Kép 083.jpg

Csősál meggyűrve

Amire még szükség lesz:

  • útlevél, bankkártya, EU egészségügyi kártya, pénz :-)
  • tisztálkodó szerek
  • gyógyszer, kötszer, eü cuccok (ezekről részletesen a Betegségek, sérülések... fejezetben)
  • műanyag csipesz 4-6 db
  • kisolló
  • konzervnyitó
  • kés, műanyag kanál, villa
  • naptej
  • magnéziumos vagy multivitaminos pezsgőtabletta
  • néhány müzliszelet vagy csoki, szőlőcukor

Ha még eszembe jut valami, pótolom.

Buen camino!

A bejegyzés trackback címe:

https://mundicamino.blog.hu/api/trackback/id/tr634882767

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mónika Jancsekné Jámbor 2016.02.21. 16:10:50

Hogyan viszed fel repülőre a konzervnyitót és a kést meg a kisollót?

Andrea az El Caminón · https://mundicamino.blog.hu/ 2016.02.21. 16:48:12

@Mónika Jancsekné Jámbor:
Elvileg 6 cm-nél rövidebb pengéjű kést, kisollót fel lehet vinni. Érdemes indulás előtt tanulmányozni a reptéri biztonsági előírásokat, a bud.hu oldalon megtalálod. Én a kényesebb dolgokat - úgy mint kisolló, egyszer használatos borotva - beletettem egy átlátszó nylon zacskóba, majd a biztonsági vizsgálatnál a tálcába, hogy még véletlenül se gondolják, hogy valami hátsó szándékkal van nálam ilyen eszköz, és minden további nélkül felengedték a gépre. Sok sikert!
Üdv,
Andrea
süti beállítások módosítása